sklep internetowy

5 metod zwiększenia konwersji w sklepie internetowym

Często zdarza się, że przeglądając Internet, trafimy na stronę sklepu, która potem ginie w odmęcie zakładek. Co zrobić, żeby klient został z nami na dłużej? Jak przekonać do siebie potencjalnego nabywcę? Oto kilka metod, które skutecznie pomogą ci zwiększyć sprzedaż i zdobyć nowych klientów w Internecie.


Co to jest konwersja?

Najprościej mówiąc, konwersja to wszystkie czynności, które wykonuje klient na stronie – od rejestracji, zapisania się do newslettera, aż do najważniejszego, czyli zakupu. Jej celem jest właśnie zachęcenie użytkownika do zapoznania się z ofertą sklepu – ale pomaga również Tobie, zapewniając dane o konsumentach.

 

Jak mierzyć konwersję w sklepie?

Aby sprawdzić efektywność CR (ang. conversion rate) na twojej stronie możesz użyć wzoru:

CR = (liczba zakończonych akcji / liczba osób przychodzących z reklamy)  × 100%

W ten sposób łatwo uzyskasz informacje o ruchu i działaniach na stronie, na przykład poprzez analizę i dobór lepszych słów kluczowych. Dzięki temu możesz zmniejszyć ilość użytkowników, którzy nie generują zysku ani aktywności na stronie, czyli ograniczyć tak zwany pusty ruch.

Strategia e-commerce podstawą sukcesu

Przejdźmy do najważniejszej części artykułu, czyli do sposobów na zwiększenie konwersji. Warto jednak pamiętać, że sprzedaż internetowa wymaga czasu i cierpliwości – zdobycie zaufania konsumenta oraz jego lojalności to cenna właściwość, która może być wyznacznikiem marki. Aby osiągnąć zadowalające nas rezultaty, potrzeba różnych działań i technik marketingowych. Oto kilka metod, które mogą nam pomóc w osiągnięciu celu:

 

1. Referencje nabywców

Oferowanie klientom oryginalnych treści, takich jak recenzje, opinie – jest to alternatywa wobec gotowych informacji, dostarczanych przez producenta. Być może wydaje się to oczywiste – jednak zdanie innych użytkowników strony ma ogromny wpływ na nasze decyzje, a możliwość skonfrontowania oceny wśród klientów dodaje wiarygodności firmie. Im lepszy content, tym większa szansa na to, że zadowoleni internauci będą dzielić się stroną w mediach społecznościowych.

 

2. Call-to-action

W skrócie: CTA, to elementy (linki, przyciski) strony, które przekierowują nas w miejsce docelowe, którym jest nasza strona. Warto więc rozważyć kształt i kolor, tekst etykiety przycisku oraz położenie, które może okazać się kluczowe. Nie sil się na tajemnicze „Kliknij tutaj” – postaw na jasny przekaz, tak, aby użytkownik miał świadomość, czego oczekiwać lub jakim efektem skończy się jego akcja. Twoim celem jest skłonienie go do przejścia do reklamowanego serwisu lub do zakupu produktu, dlatego nie warto komplikować. Często CTA używa się w mailingu – jest to prosty sposób na poinformowanie użytkowników newslettera o zbliżających się promocjach lub nowościach.

 

3. Programy lojalnościowe

Wcześniej wspomniany newsletter, jest ciekawym sposobem na nawiązanie kontaktu z klientem. Pozwala on na bardziej spersonalizowaną komunikację – na przykład wysłanie życzeń urodzinowych wraz z okazyjnym rabatem. Równie miłym gestem jest oferowanie upustu na pierwsze zakupy – może to być zachętą do przyjrzenia się ofercie sklepu. Programy, które oferują progi rabatowe za określoną liczbę zdobytych punktów z pewnością wzbudzą zainteresowanie, jeśli oferta będzie ciekawa – oprócz zniżek można oferować, np. próbki innych naszych produktów. Chodzi o to, żeby nie tylko przekonać do siebie nowego klienta, ale również zaoferować coś tym stałym użytkownikom.

 

4. Darmowa dostawa

Czasami jednak, pomimo korzystnej oferty, to koszty dostawy przesądzają o nieudanej transakcji. Warto dlatego przemyśleć wprowadzenie darmowej dostawy – na przykład z okazji „Black Friday” czy walentynek. Takie akcje zachęcają do zakupów, wzbudzają pozytywne emocje, a dla części osób mogą być bodźcem do kupna dawno dodanych do koszyka produktów, razem z kilkoma nowościami.

 

5. Call page

Brzmi tajemniczo, jednak jest to chyba najciekawszy sposób na zwiększenie konwersji – call page to nic innego, jak narzędzie, które pozwala na kontakt telefoniczny z klientem. Analizując zachowania użytkowników, wyświetla prośbę o podanie numeru telefonu, a następnie łączy z pracownikiem, który przejmuje proces obsługi klienta. Ważne jest to, że cały mechanizm rozpoczyna się za zgodą zainteresowanego, więc nie musisz martwić się o wzbudzenie negatywnych emocji – wręcz przeciwnie, uwiarygadnia to transakcję i pozwala na dotarcie i rozwianie wątpliwości kupującego.

 

Reguła KISS w marketingu internetowym

Tych kilka metod, to tylko przykłady – jeśli chcesz, aby Twoja strona funkcjonowała i przynosiła zyski, dokładnie zbadaj rynek i dostosuj odpowiednie metody konwersji do swojej dziedziny sprzedaży. Jednak najważniejsze, to pamiętać o regule KISS – czyli, najprościej mówiąc, aby nie komplikować treści strony, a potrzeby użytkowników stawiać na pierwszym miejscu. W ten sposób nasze starania na pewno zostaną docenione.

 

Marta Kukuś