reklama

Ambient marketing

Nie masz pomysłu jak wyróżnić się z tłumu i zwrócić na siebie uwagę? Masz dość nudnych, sztampowych działań marketingowych, a Twoim celem jest stworzenie czegoś niestandardowego? Ambient marketing to nieszablonowe podejście , które sprawi, że Twój przekaz będzie zaskakujący i przyciągnie uwagę odbiorców.

 

Definicja ambitne marketingu

 

Istnieją pewne trudności w definiowaniu tego pojęcia. Mówiąc najprościej, ambient marketing to niestandardowe formy marketingowe, które emanują zupełną nowością i oryginalnością.  Wykorzystują zarówno strategie ATL, jak i BTL, które się często przenikają i łączą ze sobą. Ambient marketing sięga po wszelkie formy komunikacyjne z potencjalnym klientem. W przeładowanym komunikatami i reklamami świecie, stanowi on genialną broń marketingową, ponieważ przykuwa uwagę niejednego odbiorcy, gdyż jest zupełnym odejściem od wszelkiego standardu. Działania ambient marketingowe w porównaniu do  oklepanych działań wyróżniają się na konkurencyjnym rynku. Warto jednak pamiętać, iż ważne jest, by trafić z komunikatem do odpowiedniej grupy docelowej, bo nie każdy odbiorca jest wstanie zrozumieć przekaz. Dlatego ambient marketing, choć jest ciekawą alternatywą, bardzo często napotyka trudności. Jest niezrozumiały, czy kontrowersyjny. Jednakże w stosunku do innych form są to działania pomysłowe, które największą przewagę mają dzięki elementowi zaskoczenia. Zazwyczaj odbiorca nie potrafi się bronić przed tego typu komunikatami, gdyż się ich nie spodziewa i jest nim zaskoczony. Ambient marketing wyłamuje się poza ramy obowiązującej konwencji. Przede wszystkim, polega na umieszczeniu przekazu w niezwykłym, niespodziewanym miejscu, za pomocą niekonwencjonalnych metod, przy zachowaniu podstawowego warunku bycia pierwszym.  Te niestandardowe forma marketingowe pozwolą Ci się wyróżnić z tłumu tradycyjnych, nudnych przekazów.

 

Ambient marketing w Polsce

 

W ostatnich latach można dostrzec w Polsce wzrost zainteresowania ambitne marketingiem. Zarówno agencje marketingowe, jak i przedsiębiorcy zauważają, że zwykłe formy promocji  już nie wystarczają, by przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów, a tym bardziej zachęcić ich do skorzystania z oferty firmy. Dlatego coraz częściej  przedsiębiorcy decydują się na niestandardowe formy marketingowe, które nie tylko zaskakują , ale okazują się być bardzo skutecznym narzędziem. Według ogólnie dostępnych danych około 47% agencji marketingowych biorących udział w badaniu deklaruje, iż z tej niestandardowej formy działań korzysta coraz więcej klientów. Wybierając ambient marketing, przedsiębiorcy za główny cel stawiają sobie zwrócenie uwagi odbiorcy i wywołanie u niego pozytywnych skojarzeń z marką. Jednakże ambient marketing, w porównaniu do innych form, to nadal nowość na polskim rynku.

 

Przykłady ambient marketingu

 

Jednym z głównych założeń ambient marketingu jest, aby stworzyć coś zaskakującego, czego do tej pory nie było, czyli być pierwszym . Choć zasada pierwszeństwa jest dość ważna, to jednak ukształtowały się pewne formy, które są zaliczane do ambient marketingu. Mimo, że trudno mówić o nich jako o działaniach odkrywczych i innowacyjnych, bardzo często okazują się strzałem w dziesiątkę. Co więcej, metody tych działań są znane nie od dziś, ale sposób w jaki je wykorzystasz, to Twoja  własna inwencja twórcza. Mowa tutaj o Word of mouth marketingu, czyli marketingu szeptanym, który działa na  takiej samej zasadzie jak zwykła plotka. Najważniejsze, by stworzyć przekaz, który zainteresuje innych, a oni sami będą o tym ze sobą rozmawiać i przekazywać dalej. Działania oparte na Word of mouth marketing mogą przybierać różną postać. Najważniejsze, by stworzyć sytuację, o której odbiorcy, a nawet media  będą chętnie mówić. Możesz przekazać swój produkt jakiemuś liderowi opinii, żeby go ocenił i podzielił się swoją opinią z innymi. Nie od dziś wiadomo, iż ludzie chętnie kupują produkty, korzystają z usług, które im ktoś polecił. Możesz zainicjować ciekawe wydarzenie, które zainteresuje publiczność. Możesz również stworzyć jakiś przekaz graficzny, lub wideo i rozprzestrzenić go za pomocą mediów społecznościowych. Ten  ostatni rodzaj działań nazywa się marketingiem wirusowym, in. viral marketing. Powyższe zabiegi nie tylko przykuwają uwagę potencjalnych klientów, ale przede wszystkim budują świadomość marki. A potencjalni  klienci sami pomagają  z dotarciem z przekazem do jak największej grupy docelowej.

 

Elżbieta Chabko