kubek kawy na monitorze ekranu

Buzz marketing

Jeśli myślisz, że reklama nie może bazować na mechanizmie plotki…nie może mieć charakteru spontanicznej konwersacji…to jest w wielkim błędzie. Sprawdź, czym jest buzz marketing i dowiedź się jak skutecznie szeptać, by wypromować swoją markę i firmę w Internecie.

Co to jest buzz marketing?

 

Buzz marketing (marketing szeptany) to ciekawy i zarazem bardzo skuteczny sposób informowania potencjalnych klientów o zaletach oferowanych produktów/usług. Jest to forma promocji bazująca na znanym wszystkim mechanizmie plotki (ang. word of mouth marketing, w skrócie WOM). Celem tego typu reklam jest:

  • inicjowanie konwersacji o danej firmie, marce i produkcie,
  • nakłonienie ludzi do rozmów i wymiany doświadczeń na temat produktów czy usług z innymi osobami
  • tworzenie miejsc i narzędzi, dzięki którym szeptanie może rozprzestrzeniać się w szybki sposób (np. nowego wątku na forum).

Zaletą WOM marketingu jest to, że informacje o Tobie i Twojej ofercie mają charakter naturalnych, spontanicznie wypowiadanych opinii. W związku z tym jesteś w stanie zminimalizować ryzyko wzbudzenia u potencjalnych klientów negatywnych emocji, które często wywołują nachalne formy reklamy (takie jak np. banery, spam). Co więcej, masz możliwość pozyskania wielu klientów w bardzo krótkim czasie. Pamiętaj, że aż 74% osób sprawdza przed zakupem produktu opinie zamieszczone w Internecie (badanie agencji reklamowej BUZZ MEDIA).

 

Pzykłady buzz marketingu

 

Marketing szeptany może być stosowany w różnych formach. Przykładowo może odbywać się poprzez:

  1. Wysyłanie konsumentom list sprzedażowych, materiałów promocyjnych z zamieszczonymi opiniami zadowolonych klientów (tak zwanymi rekomendacjami innych osób).
  2. Zaangażowanie do rozprzestrzeniania informacji o produktach i usługach blogerów. Przykładem może być bezpłatne wysyłanie osobom wpływowym towarów do testów w celu uzyskania recenzji produktów.
  3. Dawanie potencjalnym konsumentom powodów do dyskusji poprzez opublikowanie w Internecie ciekawego filmu, śmiesznych grafik lub kontrowersyjnych wypowiedzi.
  4. Udzielanie się w grupach dyskusyjnych, komentowanie różnych blogów i stron związanych z branżą w celu wywołania rozmów na dany temat.

 

Zasady buzz marketingu

 

Dobrze przeprowadzony marketing szeptany może przynieść Twojej firmie wiele korzyści. Aby tak się stało, warto pamiętać o 8 podstawowych zasadach:

  1. Wyznacz cel strategii buzz marketingowej

Pamiętaj, że kluczem do sukcesu w WOM marketingu jest opracowanie strategii, w której jasno określisz swój cel. Przykładowo celem prowadzenia działań WOMM może być zwiększenie liczby wejść na stronę lub poprawienie wizerunku w Sieci.

  1. Zadbaj o odpowiednie szeptanie

Pamiętaj, że działania WOMM powinny być przeprowadzane regularnie i odbywać się w odpowiednim miejscu i czasie.

  1. Szeptaj naturalnie

Pamiętaj o zachowaniu nienachlanej formy komunikatu. Staraj się nie namawiać bezpośrednio do zakupu produktów danej marki, firmy.

  1. Najpierw rozwiń wątek

Jeśli prowadzisz działania marketingu szeptanego na forach, możesz zacząć od wywołania dyskusji na dany temat. Staraj się, aby od samego początku nie wspominać o marce lub firmie, którą chcesz zareklamować.

  1. Dołącz do innych

Pamiętaj, że nie musisz zakładać nowych wątków, aby internauci szeptali o Twojej ofercie. Wystarczy znaleźć podobny temat i dołączyć się do dyskusji.

  1. Uczciwość to podstawa

Prowadź działania marketingu szeptanego w sposób etyczny. Jeśli nie chcesz sobie zaszkodzić, nie podawaj błędnych informacji, nie wypowiadaj się negatywnie o konkurencji oraz nie podszywaj się pod swoich klientów.

  1. Zachowaj umiar

Nie szeptaj o swoich produktach i usługach w samych superlatywach. Dostosuj treści tak, aby były odbierane jako naturalne wypowiedzi niezwiązanych formalnie z marką czy firmą osób.

  1. Akceptuj dobre i złe opinie.

Nigdy nie usuwaj negatywnych komentarzy, ponieważ możesz narazić się na krytykę internautów.

 

 

I jeszcze taka jedna ważna uwaga: Decydując się na współpracę z blogerami, nie proś o pozytywne recenzje. Jeśli decydujesz się na tę formę współpracy, nie wspominaj, że oczekujesz w zamian za wysłany towar pozytywnej recenzji. Najlepiej będzie, jeśli bloger sam zdecyduje, w jaki sposób opisze otrzymany produkt.

 

 

Olga Stasiak