Jeśli myślisz, że reklama nie może bazować na mechanizmie plotki…nie może mieć charakteru spontanicznej konwersacji…to jest w wielkim błędzie. Sprawdź, czym jest buzz marketing i dowiedź się jak skutecznie szeptać, by wypromować swoją markę i firmę w Internecie.
Co to jest buzz marketing?
Buzz marketing (marketing szeptany) to ciekawy i zarazem bardzo skuteczny sposób informowania potencjalnych klientów o zaletach oferowanych produktów/usług. Jest to forma promocji bazująca na znanym wszystkim mechanizmie plotki (ang. word of mouth marketing, w skrócie WOM). Celem tego typu reklam jest:
- inicjowanie konwersacji o danej firmie, marce i produkcie,
- nakłonienie ludzi do rozmów i wymiany doświadczeń na temat produktów czy usług z innymi osobami
- tworzenie miejsc i narzędzi, dzięki którym szeptanie może rozprzestrzeniać się w szybki sposób (np. nowego wątku na forum).
Zaletą WOM marketingu jest to, że informacje o Tobie i Twojej ofercie mają charakter naturalnych, spontanicznie wypowiadanych opinii. W związku z tym jesteś w stanie zminimalizować ryzyko wzbudzenia u potencjalnych klientów negatywnych emocji, które często wywołują nachalne formy reklamy (takie jak np. banery, spam). Co więcej, masz możliwość pozyskania wielu klientów w bardzo krótkim czasie. Pamiętaj, że aż 74% osób sprawdza przed zakupem produktu opinie zamieszczone w Internecie (badanie agencji reklamowej BUZZ MEDIA).
Pzykłady buzz marketingu
Marketing szeptany może być stosowany w różnych formach. Przykładowo może odbywać się poprzez:
- Wysyłanie konsumentom list sprzedażowych, materiałów promocyjnych z zamieszczonymi opiniami zadowolonych klientów (tak zwanymi rekomendacjami innych osób).
- Zaangażowanie do rozprzestrzeniania informacji o produktach i usługach blogerów. Przykładem może być bezpłatne wysyłanie osobom wpływowym towarów do testów w celu uzyskania recenzji produktów.
- Dawanie potencjalnym konsumentom powodów do dyskusji poprzez opublikowanie w Internecie ciekawego filmu, śmiesznych grafik lub kontrowersyjnych wypowiedzi.
- Udzielanie się w grupach dyskusyjnych, komentowanie różnych blogów i stron związanych z branżą w celu wywołania rozmów na dany temat.
Zasady buzz marketingu
Dobrze przeprowadzony marketing szeptany może przynieść Twojej firmie wiele korzyści. Aby tak się stało, warto pamiętać o 8 podstawowych zasadach:
- Wyznacz cel strategii buzz marketingowej
Pamiętaj, że kluczem do sukcesu w WOM marketingu jest opracowanie strategii, w której jasno określisz swój cel. Przykładowo celem prowadzenia działań WOMM może być zwiększenie liczby wejść na stronę lub poprawienie wizerunku w Sieci.
- Zadbaj o odpowiednie szeptanie
Pamiętaj, że działania WOMM powinny być przeprowadzane regularnie i odbywać się w odpowiednim miejscu i czasie.
- Szeptaj naturalnie
Pamiętaj o zachowaniu nienachlanej formy komunikatu. Staraj się nie namawiać bezpośrednio do zakupu produktów danej marki, firmy.
- Najpierw rozwiń wątek
Jeśli prowadzisz działania marketingu szeptanego na forach, możesz zacząć od wywołania dyskusji na dany temat. Staraj się, aby od samego początku nie wspominać o marce lub firmie, którą chcesz zareklamować.
- Dołącz do innych
Pamiętaj, że nie musisz zakładać nowych wątków, aby internauci szeptali o Twojej ofercie. Wystarczy znaleźć podobny temat i dołączyć się do dyskusji.
- Uczciwość to podstawa
Prowadź działania marketingu szeptanego w sposób etyczny. Jeśli nie chcesz sobie zaszkodzić, nie podawaj błędnych informacji, nie wypowiadaj się negatywnie o konkurencji oraz nie podszywaj się pod swoich klientów.
- Zachowaj umiar
Nie szeptaj o swoich produktach i usługach w samych superlatywach. Dostosuj treści tak, aby były odbierane jako naturalne wypowiedzi niezwiązanych formalnie z marką czy firmą osób.
- Akceptuj dobre i złe opinie.
Nigdy nie usuwaj negatywnych komentarzy, ponieważ możesz narazić się na krytykę internautów.
I jeszcze taka jedna ważna uwaga: Decydując się na współpracę z blogerami, nie proś o pozytywne recenzje. Jeśli decydujesz się na tę formę współpracy, nie wspominaj, że oczekujesz w zamian za wysłany towar pozytywnej recenzji. Najlepiej będzie, jeśli bloger sam zdecyduje, w jaki sposób opisze otrzymany produkt.
Olga Stasiak