ściana ze sloganami

Content marketing w biznesie

 Jak zaistnieć fali na morzu? Najlepiej będąc falą tsunami – nie do przegapienia. Tak metaforycznie można przyrównać Marketing Content do tradycyjnych metod marketingowych. Przekonaj się czym jest content marketing i w jaki sposób może pomóc Ci osiągnąć sukces w internecie.

 

E-marketing

Marketing internetowy ożywia egzystencję firm, jednocześnie utrzymując ich pozycję na rynku. Żyjemy w czasach, w których użytkowników Internetu stale przybywa. Wielu z nich zakłada własny biznes, tworząc tym samym ogromną liczbę konkurentów, z których większość ma strony internetowe. Taka forma uczestnictwa na przepełnionym już rynku usług czy produktów fizycznych, nie tylko pozwala na szerszy zakres upublicznienia własnej firmy, ale także jest motorem ogólno-masowej promocji. Oprócz samego zaistnienia na rynku, marketing internetowy pozwala na utrzymanie, oczekiwanych przez właścicieli – najlepiej wzrastających – statystyk.

Problemem jest konkurencja, której nie można się, od tak, pozbyć. Identycznych do siebie stron, promujących konkretne firmy, jest wiele. I tutaj, idealnym narzędziem okazuje się Content Marketing (w skrócie CM). Tradycyjne metody marketingowe zostały już dawno temu wyeksploatowane, a potencjalni klienci przestali na nie reagować z powodu przesytu. Skrupulatne “zasypywanie” informacją, stało się nie tyle co męczące, co odpychające. Łatwo można przyznać jedno – nie takie reakcje są u konsumentów pożądane. Kiedy to oni są kluczem do przysłowiowego sukcesu, trzeba lepiej zadbać o znamienną relację klient-sprzedawca. CM jest odpowiedzią na malejące zainteresowanie wśród internautów, którzy nie dostawali do tej pory wartościowych dla nich treści.

 

Na czym polega Content Marketing?

Jeżeli potencjalny klient dostanie odpowiedź na nurtujące go pytanie lub pewne zagadnienie zostanie w prosty i przejrzysty sposób wyjaśnione – w atrakcyjny dla niego sposób – mamy do czynienia z Content Marketingiem. I na tym polega cała ideologia tego nowo powstałego odłamu. Dobrze przekazana i intrygująco zaprezentowana treść pełni najważniejsze zadanie – przekonuje klienta do pozostania na stronie. To w dzisiejszych czasach ma bezwzględnie duże znaczenie, gdyż teraz tzw. “kliknięcia” przekształcają się w finansowy zysk.  Jeśli klient nie opuści strony, drugim krokiem – może nawet znacznie trudniejszym – jest utrzymanie go dłużej niż minutę na konkretnej witrynie.

Istotnym faktem jest także ustalenie dla kogo prezentowane treści mają być interesujące i przyciągające. Oczywistą kwestią jest brak zainteresowania u pewnych jednostek, zatem już na początku warto wyeliminować pewne podgrupy lub grupy społeczne. To da pewność bardziej efektownego docierania do reszty potencjalnych konsumentów. Po wybraniu (zwanym targetowaniem) pożądanej grupy docelowej, łatwiej będzie zdecydować jak ma wyglądać konkretna treść. Dla młodych – kolorowe animacje, dla starszych – łatwość w obsłudze. To tylko powierzchowny przykład wiekowego podziału, ale w pełni oddającego kwintesencję CM. Treść ma być pomocna i użyteczna, prowadząca do rozwiązań problemów grupy docelowej.

 

Narzędzia Content Marketingu

Treści, poprawiających wizerunek firmy, jest wiele. W Internecie panuje moda na tematyczne artykuły, zatem i w przypadku CM pełnią one istotną rolę i w ciekawy sposób przedstawiają konkretne zagadnienia. Specjaliści od marketingu, po wynajęciu wcześniej powierzchni reklamowej czy, najprościej mówiąc, powierzchni użytkowej na stronach internetowych, zajmują się publikacją artykułów. Bardzo korzystnym sposobem promocji firmy jest tzw. artykuł sponsorowany. Na wielu portalach branżowych pojawią się podobne teksty, pozytywnie wypowiadające się o konkretnej marce, która wcześniej zapłaciła dziennikarzom za ten rodzaj promocji. Podważa się etyczność tej metody, twierdząc, że to niemoralne wydawanie opinii, w dodatku nie własnej. Jednak w oparciu się o paragrafy, teksty te są w pełni legalne, a korzyści z nich płynące – wielowymiarowe.

I tak, jak wyżej wspomniano, formy przekazu są różnorodne – w zależności od pożądanych reakcji grupy docelowej, takich technik czy też środków promujących można się spodziewać w przeznaczonych na nie miejscach. Zakres tematyczny ogólnodostępnych tekstów jest niczym nieograniczony. Same artykuły można podzielić przykładowo na specjalistyczne (inaczej eksperckie) czy tematyczne, czy sponsorowane. Oprócz tego, popularnymi formami przekazu treści są: poradniki, ebooki i video. Ta ostatnia forma, tuż obok ikonografik czy galerii, cieszy się, w szczególności ostatnio, dużym zainteresowaniem. W dobie obrazu to właśnie zmysł wzroku pełni znamienne znaczenie w kwestiach przyciągania uwagi i przyswajania proponowanych informacji.

 

Korzyści płynące z Content Marketingu

Popularyzacja marki to charakterystyczna cecha CM, właściwie jego zaleta. Dzięki większej świadomości konsumenta o marce, wzrasta zysk i znaczenie na rynku firmy z konkretnej branży.

Dobre skojarzenie z marką  to niezaprzeczalnie mocny punkt egzystencji firm w internetowej przestrzeni. Pozytywne spojrzenie na markę pozwala budować długoterminowe relacje konsument-firma, które z czasem przerodzą się w stały kontakt. Każda marka ma pewną pozycję w określonej strefie. Nawet jeśli dopiero zaczyna swoją przygodę na rynku, dzięki e-marketingowym materiałom, może łatwo wzbić się na sam szczyt, tworząc siebie jako eksperta w danej dziedzinie. Jest to swojego rodzaju pacyfistyczne przekonanie całego świata, że jest się czołowym liderem.

Dodatkowo, social media marketing (w skrócie SMM) pełni funkcję wspomagającą CM, gdyż ogólno-dostępność portali społecznościowych, w ramach których odbywa się proces komunikacji, pozwala na szybki dostęp do wielu, potencjalnie zainteresowanych promowaną marką. Trzeba przyznać, że taki ruch ze strony marketingowców to mądre posunięcie – zdobywanie nowych klientów, przy jednoczesnym rozprzestrzenianiu się informacji o marce wśród ich znajomych. W przypadku CM i SMM, skutecznym sposobem w docieraniu do grup potencjalnie zainteresowanych jest tzw. newsletter, który wysyłany jest automatycznie na skrzynkę pocztową, w celu stałego przekazywania świeżych informacji. Jest to bezpiecznie dostarczana porcja tekstu, na którą każdy klient dobrowolnie się zgodził i – co za tym idzie – otrzymuje to, co chciał otrzymywać.

 

Dominika Gołuchowska