e-mail

E-mail marketing

Niezwykle szybki postęp technologiczny ostatnich lat zmusił branżę marketingu do zaadaptowania technik do współczesnych warunków. Jednym z nowych kanałów wykorzystywanych w świecie biznesu do prowadzenia kampanii marketingowych jest poczta elektroniczna. Chciałbyś poznać podstawy rządzące tą nowatorską formą reklamy i zastosować je we własnej firmie? Chciałbyś zbudować potężną bazę klientów z którymi byłbyś w ciągłym kontakcie? A może chciałbyś po prostu dowiedzieć się o co chodzi z tym całym e-mail marketingiem? Jeśli tak, to poniżej znajdziesz kilka cennych informacji na ten temat.

Co to jest e-mail marketing?

Zanim zabierzemy się za przedstawienie czym ten marketing jest trzeba powiedzieć czym on nie jest. Nie jest spamem. Każdy posiadacz poczty elektronicznej miał okazję poznać to nieprzyjemne zjawisko jakim jest spam i część z nas na pewno z tym właśnie kojarzy e-mail marketing. Nic bardziej mylnego. Kiedyś rzeczywiście e-mail marketing ograniczał się do rozsyłania jak największej ilości maili z ładnymi fotografiami, a marketerzy zarabiali na tym mnóstwo pieniędzy. Jednak była to prehistoria w tym prężnie rozwijającym się obszarze marketingu.

 

Do kogo adresowany jest e-mail marketing?

Teraz e-mail marketing opiera się na założeniach nie dość, że racjonalnych, to jeszcze przyjaznych odbiorcom. Każdy lead, czyli potencjalny klient do którego trafia reklama musi wyrazić zgodę na marketing za pomocą poczty elektronicznej. Zwykle robi to poprzez subskrypcję lub zapisanie się na newsletter, co stanowi absolutną podstawę prawną, bez której na waszego maila nie ma prawa pojawić się żadna reklama. Kolejną przyjazną odbiorcom praktyką stosowaną przez marketerów jest budowanie i segmentowanie baz wysyłkowych.

Jakiś czas temu ludzie zajmujący się marketingiem mailowym odkryli zadziwiającą i szokującą zależność:

Jeżeli ktoś nie interesuje się daną branżą, to reklama choćby nie wiadomo jak dobrze zrobiona nie spotka się z pozytywnym odzewem – zostanie po prostu skasowana.

Dlatego właśnie tak istotne zarówno dla odbiorców jak i nadawców jest dobór asortymentu reklamowanego do potrzeb klientów. Przy pomocy skomplikowanych programów komputerowych zbierane są dane deklaratywne (zadeklarowane przy zapisie na newsletter itd) i behawioralne (pozyskane przy pomocy ciasteczek albo kliknięć w maile), a bazy wysyłkowe tworzone są zgodnie z wiekiem, zainteresowaniem produktem, płcią itd. Dlatego teraz gdy na naszej poczcie pojawia się jakaś reklama, to prawdopodobnie jej nadawca zna:

  • nasze upodobania,
  • częstotliwość klikania na jego stronę,
  • konkretne artykuły, które przeglądamy na stronie nadawcy.

 

Z tej prostej przyczyny jego reklama jest jak najdalsza od spamu, ponieważ jest przygotowana zgodnie z naszymi upodobaniami i odpowiada na nasze potrzeby. Ponadto sklepy odzieżowe będą nam oferowały asortyment adekwatny dla naszej płci i wieku, a ich promocje będą dotyczyły bezpośrednio naszej osoby.Wszystkie firmy zajmujące się tą formą marketingu realizują określone cele, a sposób ich realizacji jest zależy od odbiorców.

 

Rodzaje kampanii e-mail marketingowych

Ze względu na odbiorców wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje kampanii mailingowych:

  1. Kampanie zorientowane na byłych klientów – maile są wysyłane do osób, które już kiedyś dokonały zakupu i zapisały się na newsletter. Są to kampanie tzw. aktywizujące, które opierają się na tym aby stworzyć popyt u potencjalnych klientów i dostarczyć im odpowiedniego produktu wraz z konkretnym rabatem, który sprawi, że klient będzie zadowolony, że wybrał akurat tę firmę i będzie skłonny do kontynuowania z nią współpracy.
  2. Kampanie zorientowane na nowych klientów – ich głównym celem jest zdefiniowanie klientów i zebranie odpowiedniej ilości danych, aby móc podzielić nową bazę wysyłkową na segmenty o określonych potrzebach. W kampaniach tego typu niezwykle częstym zjawiskiem jest wysyłanie ankiet, które stanowią najprostszą i jednocześnie najbardziej miarodajną formę określania potrzeb, a jednocześnie pozwalają na utworzenie i podtrzymanie dialogu między firmą, a klientem.

Niezależenie od rodzaju czy celu kampanii szalenie istotnym elementem całej reklamy jest landing page – czyli strona internetowa, na którą jesteśmy przekierowywani, po kliknięciu na banner w naszym mailu. Jeżeli nie będzie on wystarczająco dobrze zrobiony albo gdy nie będzie dotyczył artykułów zaprezentowanych w mailu to większość potencjalnych klientów zaprzestanie zakupów właśnie na tym etapie. Landing page musi być zatem czytelny, prosty i musi ułatwiać klientowi zakup reklamowanego produktu w sposób ograniczający do minimum czas jaki musi poświęcić aby dokonać zamówienia. Każda sekunda więcej, którą będzie musiał spędzić na stronie firmowej oznacza, mniej czasu dla rodziny, przyjaciół, odpoczynku czy przyjemności, a z nimi nie mamy szans konkurować. Dlatego też należy zadbać o to żeby landing page był idealnie dobrany do potrzeb klienta i umożliwiał zamówienie produktu w kilku kliknięciach.

 

Przykłady e-mail marketingu

Jednym z przykładów e-mail marketingu, który znalazłem na swojej własnej poczcie jest reklama sklepu Zeniro. Kiedyś poprzez stronę internetową tego sklepu dokonałem jednorazowego zakupu i przy rejestracji zapisałem się na newsletter. Teraz moja poczta jest zbombardowana ich reklamami stworzonymi jeszcze według “starych zasad” stosowania kampanii mailingowej, gdzie oferta nie jest dopasowana do potrzeb klienta i raczej na chybił trafił przedstawiają artykuły ze wszystkich dostępnych w ich firmie kategorii. Dodatkowo możemy w takim mailu zaobserwować jedną z metod nowoczesnego marketingu mailowego, którą jest spersonalizowanie maila, czyli sprawienie wrażenia, że jest to mail wysłany indywidualnie do nas. W rzeczonej sytuacji ta metoda zastosowana została w dosyć prymitywny sposób, który na obecną chwilę się nie sprawdza, a mówimy tutaj o użyciu zwrotu bezpośredniego: “dla Ciebie”. Wynika to z tego powodu, że stosowany jest on także przez ewidentnych spamerów. Spersonalizowanie maila w taki sposób, bez użycia danych behawioralnych i deklaratywnych, wywołuje efekt odwrotny do zamierzonego, dlatego tak ważne jest aby marketing mailowy powierzyć osobom kompetentnym i sprawdzonym.

 

Narzędzia e-mail marketingu

Już wiemy co to jest e-mail marketing i wiemy jakimi zasadmi się kieruje, a także znamy terminologię w nim stosowaną. Jednak nim zabierzemy się za prowadzenie kampanii mailingowej musimy do niej dobrać odpowiednie narzędzie. Żeby taka kampania była skuteczna nie wystarczy wysłać do miliona leadów maili ze swojej poczty na outlook’u czy gmail’u. Taki pomysł byłby totalnym fiaskiem i spłonąłby na panewce. Aby móc skutecznie zastosować wszystkie prawidła, które podają nam doświadczeni marketerzy to musimy zainwestować w odpowiednie narzędzie.

W internecie dostępnych jest multum firm, które oferują albo swoje autorskie programy wysyłkowe, które liczą statystyki i pozwalają na prowadzenie kampanii bez świetnej znajomości informatyki, albo też oferują kompleksowo całość usług łącznie z przeprowadzeniem całej kampanii i stworzeniem bazy wysyłkowej. Wiadomo jednak, że im mniej samodzielni jesteśmy tym bardziej podzielne będą pieniążki z naszego portfela, dlatego warto zwrócić uwagę na takie programy jak:

  • Sare,
  • Freshmail,
  • Getresponse,

…które wg. portalu Consider.pl są najbardziej popularnymi w Polsce.

Wszystkie trzy oprogramowania oferują rozwiązania na zbliżonym poziomie i różnice w ich użytkowaniu nie przekładają się w żaden znaczący sposób na sprzedaż. Są to programy proste w obsłudze, a stosowane przez profesjonalne i duże firmy. Pomimo niskiej ceny na którą pozwolić sobie mogą nawet małe firmy oferują rozwiązania, które przekładają się w bezpośredni sposób na sprzedaż. Tylko dzięki zastosowaniu takich programów jesteśmy w stanie prowadzić dialog jednocześnie z milionami klientów i dodatkowo monitorować skuteczność naszych kampanii. A w marketingu właśnie monitorowanie ma kluczowe znaczenie dla skuteczności, bo tylko poprzez regularne poprawianie jakości wysyłanych maili i usuwanie błędów możemy podnosić wyniki sprzedażowe.

 

Edwin Harmata