Osoba korzystająca z komputera

Ergonomia pracy przed komputerem

 

Osiem godzin dziennie w pozycji siedzącej z oczami utkwionymi w monitorze to w dzisiejszych czasach najbardziej powszechna forma spędzania czasu w pracy.  Coraz więcej osób skarży się na bóle kręgosłupa, stawów , bóle szyi i głowy,  a także na problemy ze wzrokiem, spowodowane takim trybem życia. Czy da się  zminimalizować skutki uboczne pracy biurowej i cieszyć się dobrym zdrowiem mimo codziennego, wielogodzinnego siedzenia przed komputerem?

Zasady bezpiecznej pracy z komputerem

Przed rozpoczęciem kilkugodzinnej pracy przed komputerem warto zatroszczyć się o swoje stanowisko. To, jak powinno ono wyglądać zostało określone w instrukcji BHP, której mają obowiązek przestrzegać wszyscy pracodawcy.

 

Oto kilka najważniejszych zasad prawidłowej pracy z komputerem:

  • 5 minut przerwy – zgodnie z zasadami BHP tyle czasu na oddech i rozluźnienie mięśni ma każdy, kto przepracował przed komputerem godzinę. Warto te kilka minut wykorzystać na krótkie ćwiczenia fizyczne lub marsz dookoła biura, by odprężyć organizm i pozwolić mu na zmianę wymuszonej pozycji siedzącej
  • Dobór odpowiedniego siedzenia – wybór fotela biurowego jest niezwykle istotny w procesie przygotowywania ergonomicznego stanowiska To głównie od niego zależy nasz komfort pracy,  a przede wszystkim zdrowie stawów i kręgosłupa. Fotel musi mieć możliwość  regulacji wysokości oraz ustawienia oparcia. Płyta siedziska powinna być dostosowana do odcinka udowego nóg, zaś oparcie wyprofilowane względem wygięcia kręgosłupa.
  • Biurko – ważne, by miało odpowiednio dużą powierzchnie, aby każdy znajdujący się na nim przedmiot nie ograniczał naszych ruchów. Jego wysokość powinna być dostosowana do wzrostu użytkownika oraz kształtu fotela.
  • Ustawienie monitoramonitor powinien być ustawiony w odległości od 40 – 70 cm, by tym samym zapewnić oczom odpowiedni kąt widzenia. Każdy monitor powinien być wyposażony w specjalny filtr lub lampę antyodbiciową, by ograniczyć szkodliwe  dla wzroku promieniowanie z ekranu.
  • Ułożenie rąk – podczas pisania na klawiaturze kąt między ramieniem a przedramieniem powinien wynosić nie mniej niż 90 stopni. W takiej pozycji mięśnie rąk są mniej narażone na przeciążenie.

 

Choroby pracy biurowej

Ci, którzy nie przestrzegają zasad ergonomicznej pracy przed komputerem tym bardziej narażeni są na związane z nią choroby.  Wśród nich najczęstszymi są:

  • Bóle kręgosłupa – ich główną przyczyną jest siedząca pozycja ciała i nieprawidłowy kąt nachylenia ciała nad burkiem. Najczęstszymi dolegliwościami w tym obszarze są dyskopatie, bóle mięśni karku, oraz skrzywienia kręgosłupa.
  • Przykurcze mięśni – spowodowane są nieprawidłowym położeniem stóp oraz pozycją całego ciała.
  • Zespół ciśnienia nadgarstka – przejawia się jako ból, mrowienie, lub drętwienie odcinka dłoni między palcami a nadgarstkiem. Spowodowane jest specyficznym ułożeniem nadgarstków podczas pisania na klawiaturze, co stanowi przyczynę ściśnięcia nerwów w tzw. kanale nadgarstka.
  • Problemy z oczami – podczas wielogodzinnego wpatrywania się w jeden obiekt jakim jest monitor komputera, oczy narażone są na zwiotczenie mięśni gałki ocznej, co może spowodować pogorszenie wzroku lub problemy z akomodacją.
  • Zespół urazów spowodowany przeciążeniem rąk – nadwyrężanie rąk podczas codziennego, wielogodzinnego pisania na klawiaturze może doprowadzić do obrzęków lub bólów, a w skrajnych przypadkach nawet do całkowitego usztywnienia w obrębie ramion, przedramion i barków.
  • Zburzenia związane z psychosomatyką– praca przed komputerem prowadzi nie tylko do problemów ze zdrowiem fizycznym, ale także psychicznym. Pracownicy biurowi często skarżą się na obniżenie nastroju, drażliwość, frustracje czy problemy z koncentracją i dezorientację.

 

Jak dbać o zdrowe stawy?

Problemy ze stawami to jeden z głównych skutków obocznych pracy przy komputerze. Choroby z nimi związane są bardzo bolesne i trudne do wyleczenia, dlatego warto zadbać o ich dobry stan zanim pojawią się najmniejsze  dolegliwości. Najlepszym sposobem na utrzymanie stawów w dobrej kondycji jest aktywność fizyczna. Wykonywane kilka razy w tygodni ćwiczenia pozwolą zachować ich lepszą ruchliwość w wyniku wydzielania większej ilości mazi do jamy stawowej. Najlepsze dla stawów są aktywności nie wymagające gwałtownych, szarpanych ruchów, które mogłyby doprowadzić do ich nadwyrężenia. Zaleca się więc jazdę na rowerze , jogę, aqua – aerobic.

Istotny wpływ na zdrowie stawów ma także odpowiednio zbilansowana dieta na stawy. Należy spożywać produkty bogate w wapń i witaminy, głównie witaminy C usprawniającej syntezę kolagenu, witaminy  D odpowiadającej za prawidłowe wchłanianie wapnia, oraz beta – karoten, który ma działanie przeciw utleniające. Metaanaliza opublikowana w 2010 roku stwierdza jednoznacznie, że glukozamina podawana osobno lub jej połączenia nie zmniejszają bólu stawów i nie mają wpływu na zwężenie szpary stawowej. Jeżeli chcemy obniżyć ból stawów powinniśmy zastosować kompleksowe suplementy diety na stawy.

 

Agnieszka Kujawa