chmura tagów seo

Inbound marketing

„Klient nasz pan” – mawiali kiedyś subiekci w dawnych sklepach. Jednak gdzieś po drodze ku fortunie ta godna pochwały polityka została zapomniana. Czy to w internecie czy to w telewizji jesteśmy wręcz atakowania reklamami, a w przypadku gdy próbujemy się od nich opędzić jak od natrętnej muchy to jesteśmy straszeni zwiększeniem ceny produktów. Na zarzut odnośnie agresywnych reklam właściciele pytają „co byśmy zrobili na ich miejscu?”. Odpowiedź jest prosta – zastosowalibyśmy inbound marketing.

Co to jest inbound marketing?

Podstawową różnicą między tą formą marketingu, a tą, którą kojarzymy z bannerami i reklamami w trakcie filmu jest sposób osiągnięcia celu. W marketingu klasycznym wyniki sprzedażowe osiąga się poprzez zwrócenie uwagi jak największej ilości osób (niekoniecznie zainteresowanych tematem ) na produkt, firmę lub usługę. W inbound marketingu wyniki sprzedażowe osiąga się poprzez ułatwienie „bycia odnalezionym” i budowanie relacji z osobami zainteresowanymi. Żeby poprawnie zrozumieć inbound marketing trzeba odejść jak najdalej od znienawidzonego przez większość ludzi słowa marketing.

MARKETING PRZYCHODZĄCY

W marketingu przychodzącym klienta traktuje się podobnie jak drzewko bonsai w ogrodnictwie. Gdy wyobrazimy sobie drzewko bonsai od razu wiemy, że aby się nim zająć trzeba mieć dużą wiedzą i cierpliwość. Nie podlać rośliny dowolną ilością wody – musi być ona dokładnie dawkowana. Nie możemy zastosować także dowolnego nawozu do użyźnienia gleby. Taka roślina nie wszystko zniesie. Aby nasze drzewko wyrosło pięknie i cieszyło oko musimy o nie zadbać, poznać jego potrzeby, monitorować wszystkie zmiany na bieżąco i dostosowywać do nich warunki. Gdy już to wszystko uczynimy będziemy mogli patrzyć na imponujące dzieło nie tylko naszej mądrości ale i cierpliwości. To drzewko, piękny okaz zdrowia, będzie samo w sobie świadectwem naszych działań. Czym zatem jest inbound marketing? Właśnie takim cierpliwym ogrodnictwem, gdzie każdy jest takim drzewkiem bonsai. Jest to powrót do archaicznej polityki gdzie panem w sklepie był klient. Prawdziwy specjalista zajmujący się marketingiem przychodzącym zrobi wszystko żeby klient był zadowolony i świadomy usług jakie oferuje dana firma, ale bez narzucania się i agresywnych nacisków. Między klientem zainteresowanym, a firmą narodzi się dialog i współpraca będzie kwitła , a jej owoce będą dostępne dla obu stron.

Rodzaje działań w inbound marketingu

Działania jakie są podejmowane w inbound marketingu wynikają logicznie z samej idei marketingu przychodzącego. Warto jednak przyjrzeć się każdemu z takich działań dokładniej:

SEO

  • Search engine opitimization – czyli optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych. Nasze działania jako marketingowców w tym zakresie ograniczają się do przygotowywaniu naszych reklam w taki sposób aby były łatwe do odnalezienia w sieci. Wiąże się to bezpośrednio z pozycjonowaniem czyli zajmowaniem wysokich pozycji strony reklamowanej po wpisaniu hasła w wyszukiwarce. Dzięki temu nie musimy atakować naszych klientów natrętnymi reklamami – klient sam nas znajdzie jak tylko będzie szukał.

CONTENT MARKETING

  • Content marketing – czyli tzw. marketing treści. Polega na wszelkiego rodzaju działaniach , które dostarczają wiedzy jakiej oczekiwać mogą klienci danej firmy. Można to robić poprzez blogi, webinaria, media społecznościowe, infografiki, filmy czy podcasty. Marketing treści umożliwia także dialog między firmą, a klientami oraz buduje świadomość marki. Sprawia również, że klienci mogą w danej firmie nie tylko kupić produkt, ale także miło spędzić czas, poszerzyć horyzonty, czy też zasięgnąć darmowej porady.

MARKETING WIRUSOWY

  • Wirus marketing – nie jest to działanie podejmowane przez marketingowców, tylko przez ich klientów. Osoby, którym reklama się spodobała i które znalazły na blogu czy też na fanpage’u firmowym interesujące treści, na pewno podzielą się nimi z innymi. Dlatego ważniejszy od dotarcia do szerokiego grona odbiorców jest przy tej taktyce stworzenie wartościowych treści, które będą godne polecenia znajomym.

Właściwie inbound marketing można określić wyższym szczeblem ewolucji marketingu w ogóle. Takim, który w rzeczywistości będzie wskazywał trendy w jakich podążać będą inne gałęzie marketingu. Specjaliści od marketingu poprzez darwinowski dobór naturalny zostali zmuszeni do szacunku wobec klientów i teraz firmy, które nie będą go stosowały bardzo szybko zostaną zjedzone przez konkurencję. Dla nas jako adresatów reklam oznacza to że wszystkie zmiany będą następowały na naszą korzyść, a dla marketingowców? Cóż, teraz ich poprzeczka będzie zawieszana coraz wyżej, więc nie pozostaje im nic innego jak zakasać rękawy i zabrać się do ciężkiej pracy.

 

Edwin Harmata