Wybieranie tematu na blog

Jak wybrać tematykę swojego bloga?

Masz talent pisarski i ogromny potencjał twórczy, ale nie wiesz, jak go wykorzystać? A może  właśnie założyłeś firmę, lecz nie masz pomysłu na jej skuteczną i ciekawą promocję? Wybór odpowiedniej strony internetowej lub bloga niewątpliwie pomoże Ci w osiągnięciu tego sukcesu. Sprawdź zatem i wybierz coś odpowiedniego dla Ciebie.


Co to jest blog?

Blog (ang. weblog) to dziennik, pamiętnik sieciowy. A właściwie rodzaj strony internetowej, na której dany autor umieszcza swoje wpisy – teksty własnego autorstwa lub te przygotowane przez copywriterów.

Każdy z nich zawiera datę powstania i autora (najczęściej posługującego się pseudonimem) oraz kolejność ich wyświetlania, począwszy od tych najnowszych. Ponadto każdy blog zawiera system archiwizacji postów, możliwość komentowania przez czytelników, zestaw tagów, czyli lista słów najczęściej pojawiających się na blogu oraz linki do innych blogów (zazwyczaj umieszcza się je w bocznej kolumnie z prawej strony) czytanych przez autora lub polecanych przez firmę (tzw. blogroll) i innych stron WWW, którymi się interesuje i regularnie odwiedza. Przeglądając Internet pod kątem blogów możesz również trafić na takie, na których znajdują się także: licznik odwiedzin z podziałem na ogólny i na dany dzień, kalendarz oraz informację pt. „o mnie” lub „kim jestem”.

Na marginesie warto dodać, iż za twórcę bloga uważany jest John Barger, pracownik Instytutu Pedagogicznego na Northwesterm University, twórca jednego z pierwszych interaktywnych dzienników – po raz pierwszy słowo „weblog” zostało przez niego użyte w 1997 roku, a już dwa lata później Peter Merholz skrócił go do wyrazu „blog” i w tej formie funkcjonuje on po dziś dzień.

Tematyka bloga – jak wybrać, aby wygrać?

W zależności od tego, jaki masz pomysł na siebie lub firmę, czym się interesujesz lub co chcesz osiągnąć dzięki prowadzeniu bloga, masz do wyboru:

  • Blog wielotematyczny (lifestylowy) – jak sama nazwa wskazuje, na takim blogu można pisać na wiele tematów; a właściwie o wszystkim, co w danej chwili jest dla autora ważne z jego punktu widzenia: raz napisze Ci o zakupie nowych, drogich kosmetyków, innym znów będzie to relacja ze spaceru, koncertu lub podobnej imprezy. Należy jednak liczyć się z tym, że przekaz takiego bloga nie dotrze do takiej grupy docelowej (czyli ogół zainteresowanych danym produktem, tematem, firmą), jaką pierwotnie się zakładało. Z jednej strony takie podejście do pisania daje pisarzowi ogromną swobodę w wyborze tekstów, ale z drugiej – może sprawić, iż taki blog szybko stanie się nudny i nużący w odbiorze zarówno dla czytelników. Pamiętaj, że prowadzenie takiego bloga wymaga dużo cierpliwości, czasu i samodyscypliny.
  • Blog jednotematyczny – w związku z tym najlepiej skupić się tylko i wyłącznie na jednej dziedzinie, najlepiej na takiej, na której dobrze się znasz, w której czujesz się jak ryba w wodzie. Może to być np. sport, opowiadania własnego autorstwa lub ulubione hobby i ciekawostki z nim związane. Przy takim podejściu do sprawy szansa do dotarcia większej i konkretnej grupy odbiorców jest znacznie większa, a i blog będzie chętniej czytany, komentowany i polecany przez innych – choć na początku większość czytelników trafi na taki blog dzięki wyszukiwarce Google, ale dzięki jednostajności tematu oraz wpisów, zostaną już na dłużej. A tym samym szybciej osiągniesz sukces i na stałe zagościsz w pamięci internautów.
  • Blog firmowy – blog, którego głównym tematem będzie firma i jej działalność w każdym jej aspekcie. Taki blog skupia się na jednej tematyce, a jego wpisy w mniej lub bardziej luźny sposób nawiązują do firmy i budują jej reputację. Najważniejsze jest, aby na bieżąco wprowadzać na stronie opisy nowych produktów, promować te, które zdobyły już uznanie i pozytywne opinie wśród czytelników oraz użytkowników oraz za ich pośrednictwem zmieniać świadomość, przełamywać bariery oraz zachęcać do mądrego zakupu. Jeśli więc właśnie założyłeś firmę lub prowadzisz ją od kilku lat, ale chcesz zwiększyć sprzedaż, taki blog będzie idealnym rozwiązaniem.
  • Blog ludzi z pasją – jeśli natomiast masz ciekawe hobby, które mógłbyś i chcesz pokazać potencjalnemu pracodawcy albo masz pasję będącą jednocześnie sposobem na życie, taką która wyraźnie odróżnia Cię od pozostałych, również pomyśl o założeniu bloga. Takie osoby uznawane są w oczach rekruterów za ciekawsze, kreatywne, zmotywowane, mające konkretny cel w życiu i umiejące do niego dążyć poprzez ciężką i systematyczną pracę. Sama już od czterech lat prowadzę bloga, który założyłam z myślą o mojej pasji i kariery zawodowej, który zdobył już uznanie oraz wierne grono czytelników. Ponadto warto jeszcze wspomnieć o paru kwestiach, które niewątpliwie przyczynią się (oprócz odpowiedniej tematyki oczywiście) do sukcesu bloga: regularność w dodawaniu wpisów, cierpliwość i wytrwałość w jego pisaniu (niezależnie od rodzaju bloga), umiejętność ciekawego pisania, promowanie go wśród znajomych, innych blogerów, w social mediach, a także zadbanie o odpowiednią stronę i jej wygląd.

Powyżej opisane blogi to jedynie przykłady, wskazówki, które mają pomóc przy wyborze odpowiedniej tematyki bloga. Warto dobrze zastanowić się nad tą kwestią, ponieważ od tej właśnie drobnej decyzji zależy cały sukces: zdobycie nowych klientów lub czytelników w Internecie i zwiększenie zysków dla firmy i dla siebie. Powodzenia!