Marketing automation

Zapewne kojarzysz te wszystkie firmy, które charakteryzują się bardzo sprawną obsługą marketingową swoich klientów i uzyskują spektakularne zwroty ze swoich inwestycji (ROI). Twoja działalność także może taka być, jeżeli zastosuje marketing automation, czyli automatyzację procesów pozyskiwania leadów, ich segregowania i wysyłania ofert!

Na czym polega marketing automation?

Marketing automation to jedna z metod wykorzystywanych w ramach nowoczesnego podejścia do dziedziny marketingu – tzw. Marketingu 3.0. Podejście to charakteryzuje się skupieniem się na obszarze szerszym aniżeli sam produkt oraz konsument. Koncentrujemy się w nim na zaspokajaniu określonej potrzeby klienta, wspólnym współtworzeniu wartości wynikającej z produktu oraz wzajemnym partnerstwie.

Marketing automation umożliwia przedsiębiorstwu automatyzację szeregu procesów istotnych z punktu widzenia firmy. Są to między innymi:

  • Badanie reakcji internautów w trakcie kontaktu z naszą stroną/produktem
  • Segmentacja potencjalnych klientów (leadów) według wybranych kryteriów
  • Tworzenie ofert produktowych w oparciu o uzyskane informacje
  • Wysyłka automatycznych ofert za pośrednictwem e-maili i newsletterów
  • Monitoring reakcji odbiorcy na otrzymaną wiadomość

Automatyzacja marketingu następuje z wykorzystaniem kanałów i programów takich jak poczta e‑mail, wiadomości sms, system zarządzania relacjami z klientami (CRM – customer relations management), system planowania zasobów przedsiębiorstwa (ERP – enterprise resource planning), system zarządzania treścią serwisu internetowego (CMS – content management system), co ogółem składa się na CXM (customer experience management), czyli system zarządzania doświadczeniem klienta.

 

Zalety marketingu automation

Automatyzacja takich działań powoduje wiele korzyści, którymi są między innymi:

  • Możliwość odciążenia pracowników, którzy nie prowadzą tych czynności ręcznie
  • Personalizacja komunikacji prowadzonej z klientem
  • Zwiększenie efektywności podejmowanych działań, ponieważ specjalistyczny system dopasowuje podejmowane akcje do konkretnych typów internautów, pozwalając na bardzo dobre dopasowanie oferty do danej osoby
  • Znaczna oszczędność kosztów, jako że:
  • Wymaganych jest mniej etatów dla pracowników, którzy w przeciwnym wypadku zajmowaliby się ręcznie tymi aktywnościami
  • Określone materiały promocyjne wysyłane są jedynie do tych klientów, którzy mogą być potencjalnie zainteresowani danym produktem

W obecnych czasach zastosowanie automatyzacji marketingu jest rzeczą konieczną, jeśli chce się pozostać konkurencyjnym względem innych firm, uczynić własną działalność marketingową sprawniejszą, minimalizować koszty, a tym samym maksymalizować ROI.

 

Marek Stoppel