zakupy przez internet

Rynek e-commerce w Polsce

Lubimy, gdy nasze życie jest wygodne. Robimy wszystko, aby właśnie takie się stało. Dlatego też, częściej wybieramy zakupy ścieżką internetową. A taki wybór podyktowany jest wieloma zaletami, które niosą za sobą zakupy on-line.

Polski rynek e-commerce

Wraz z ciągłym rozwojem technologicznym oraz wszechobecnym dostępem do Internetu, wzrasta także siła e-handlu, czyli handlu elektronicznego. W samym 2017 roku aż 54% internautów z Polski  dokonało zakupów metodą on-line, a wartość polskiego rynku e-commerce na dzień dzisiejszy  wynosi 36-40 mld zł („E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska”). Gemius, po przeprowadzonych badaniach, wymienia także jakie produkty cieszą się największą popularnością. Są to: dodatki lub akcesoria, ale również płyty, filmy bądź książki.

 

Trendy w sprzedaży internetowej

Prezentujemy trzy największe trendy w sprzedaży internetowej:

1. Personalizacja

Tegoroczne trendy w sprzedaży internetowej dotyczą głównie samej osoby konsumenta. Spersonalizowane produkty, dostosowane do potrzeb wymagających klientów, to najpopularniejszy trend w 2017 roku (Raport Gartner, “What’s Hot in Digital Commerce in 2017.”) Jeśli klient będzie czuł, że on sam jest jedyny w swoim rodzaju, wtedy także skierowana do niego oferta, również będzie jawić się jako wyjątkowa.

2. Analiza ścieżki zakupowej

Ten trend dotyczy sposobów, w jaki klienci korzystają z różnych form lub kanałów dotyczących zakupów. Należy tu przeanalizować konsumenta, w jaki sposób robi zakupy, z jakich kanałów korzysta, jakie problemy na swojej drodze spotyka. Poznanie potrzeb klienta, oraz usunięcie przeszkód, zaowocuje jego satysfakcją i zaufaniem dla firmy. Ponownie ważna jest personalizacja, gdyż należy podchodzić do każdego klienta indywidualnie.

3.  Augmented commerce

Z pojęciem augmented commerce nierozerwalnie wiąże się AR (ang. Augmented Reality), czyli rozszerzona rzeczywistość. Oznacza to, swego rodzaju przenikanie świata cyfrowego z tym rzeczywistym w kontekście handlu elektronicznego. Przykładem zastosowania Augumented commerce są wizualizacje w 2D bądź 3D, takie jak wirtualne przymierzalnie.

 

Zalety zakupów przez internet

Działalność przeniesiona do sieci jest w dzisiejszych czasach niejako musem. Dziś wiele osób robi zakupy ścieżką internetową wykorzystując do tego urządzenia elektroniczne. Jakie są plusy zakupów on-line?

  • Ciągła sprzedać, czyli nieograniczony dostęp klientów do sklepu.
  • Niczym nieograniczony czas na zastanowienie się w sprawie zakupu.
  • Klienci z całego świata, co może oznaczać większe zyski dla sprzedawców.
  • Zakupy bez konieczności wychodzenia z domu.
  • Klienci mają łatwy dostęp do produktów, nierzadko opatrzonych opisem i zdjęciami.
  • Różne sposoby promocji, również rabaty, często przy wykorzystaniu social media.
  • Możliwość wystawienia opinii czy oceny, w ramach pomocy dla innego klienta.
  • Zakup towarów po okazyjnych cenach, nieraz wycofanych już ze sprzedaży bądź produkcji.
  • Dostawa do domu, także darmowa przy spełnieniu konkretnych wymogów.
  • Wygoda, komfort, prostota zakupów.
  • Zakupy przy pomocy urządzeń mobilnych.
  • Zapłata z góry bądź przy odbiorze towaru.
  • Różnorodność towarów i sklepów.
  • Dostęp do produktów, których brak w sklepach stacjonarnych.
  • Możliwość zwrotu.

Choć rynek e-commerce w Polsce rośnie, to nie jest on bezpośrednim zagrożeniem dla tradycyjnych sklepów. Raczej można by mówić, o dwóch sposobach robienia zakupów, koegzystujących ze sobą, szczególnie teraz, kiedy coraz częściej oferowana jest darmowa dostawa zamówienia do stacjonarnego sklepu, jeśli takowy istnieje. Zapewne znajdzie się wielu ludzi, którzy będą przeciwko zakupom ścieżką internetową, tak samo jak wielu znajdzie się jej zwolenników. Ostateczny wybór zależy od nas – konsumentów.

 

Katarzyna Daniel