ikony social media

Social media marketing

Media społecznościowe, takie jak Facebook, Blink czy Youtube, stały się nieodłączną częścią naszego życia. Dzięki nim cały świat wydaje się mieścić w obudowie naszego komputera czy smartfona – jesteśmy w ciągłym kontakcie z rodziną i przyjaciółmi, najnowsze informacje trafiają do nas w ciągu kilku sekund, a ulubiona rozrywka jest zawsze na wyciągnięcie ręki. W skrócie – dzięki social media otrzymujemy dokładnie to, czego chcemy, dokładnie wtedy, kiedy chcemy. Dzięki tym bezspornym zaletom, media społecznościowe stały się także doskonałym narzędziem marketingowym, które pozwala na osiągnięcie niewiarygodnych rezultatów przy minimalnych kosztach.

Definicja social media marketing

 

Social media marketing opiera się na realizowaniu określonych założeń marketingowych za pośrednictwem portali społecznościowych. Ważną cechą tego typu serwisów jest ich powszechna dostępność i interaktywność – każdy z użytkowników ma możliwość nie tylko biernego śledzenia publikowanych treści, ale także aktywnego uczestniczenia w ich tworzeniu – komentowania, „lajkowania” i dzielenia się nimi ze znajomymi. Wybór takiej formy marketingu wpływa więc nie tylko na poprawę wizerunku firmy, ale pomaga też zacieśnić relacje łączące markę z klientami.

 

Popularność mediów społecznościowych

 

Według danych SMMeasure, Polska może pochwalić się aż 13 milionami aktywnych kont w różnego rodzaju platformach social media.

W 2015 roku przeciętny polski internauta spędzał na portalach tego typu 2,1 godziny dziennie. Do światowej średniej, wynoszącej 2,4 godziny na dobę, wciąż nam trochę brakuje, ale tendencja wzrostowa jest wyraźna – liczba użytkowników portali społecznościowych wzrosła o 1,2 miliona w porównaniu z rokiem poprzednim. Oprócz tego bardzo duże grono osób zarządza swoimi kontami za pośrednictwem telefonów komórkowych – w 2015 roku z takich rozwiązań skorzystało aż 9,2 miliona Polaków.

Jakie portale są najbardziej popularne wśród rodzimych użytkowników?

Oczywiście liderem rankingu jest wszechobecny facebook, którego wybiera 35% internautów, drugie miejsce zajmuje Google+ z 19% wynikiem, na najniższym stopniu podium plasuje się jedyny w stawce rodzimy portal, czyli NK.PL, z którego korzysta co dziesiąty użytkownik mediów społecznościowych, taką samą popularnością cieszy się, zdobywający coraz większe uznanie w naszym kraju, Twitter.

W rankingach pojawiają się także nowe serwisy, które błyskawicznie zawojowały światowe rynki – co 20 polski internauta dzieli się zdjęciami oraz interesującą go treścią za pośrednictwem Instagrama i portalu Pinterest. Niestety, w ubiegłorocznym zestawieniu nie znalazła się rewolucyjna aplikacja Snapchat, ale biorąc pod uwagę powodzenie, jakim cieszy się wśród młodszych użytkowników, z pewnością możemy spodziewać się jej pojawienia w następnych edycjach badania.

 

Przykłady social marketingu

 

Niebywała popularność serwisów społecznościowych przekłada się oczywiście na ich zastosowanie w marketingu. Żartobliwe stwierdzenie: „jeśli nie ma cię na Facebooku – nie istniejesz”, idealnie odzwierciedla rynkową tendencję. Swoje konta w platformach social media posiadają już nie tylko olbrzymie, międzynarodowe koncerny i firmy z sektora IT. Do polubienia swoich profili zachęcają nas coraz częściej małe, lokalne przedsiębiorstwa – sklepy z  żywnością ekologiczną, salony fryzjerskie, kwiaciarnie, a nawet zakłady opieki zdrowotnej.

Portale społecznościowe wypełnione są różnego typu konkursami w których, w zamian za polubienie i udostępnienie profilu, oferuje się nam mniej lub bardziej atrakcyjne nagrody. Mechanizm działania takiej promocji jest niezwykle prosty: internauta zachęcony wpisem na ścianie znajomego zagląda na profil fundatora, postanawia wziąć udział w zabawie, udostępnia odpowiednią treść i staje się częścią olbrzymiego, samo tworzącego się łańcucha. Udostępnienie goni udostępnienie, na profilu firmy pojawiają się komentarze, jej produkty zyskują popularność i zaufanie klientów. O rozwój umiejętnie prowadzonej kampanii marketingowej w mediach społecznościowych dbają więc sami klienci. A jeśli zaufamy teorii sześciu stopni oddalenia, okaże się, że każdego człowieka dzieli od dowolnie wybranej osoby na kuli ziemskiej tylko sześć kontaktów. W ciągu kilku minut wypromować się na wszystkich kontynentach? Z social media marketingiem to żaden problem!

 

 

Paweł Łaniewski